شقاق مقعدی؛ همه چیز درباره آن

به طور کلی مدفوع پس از طی کردن روده بزرگ، از مقعد خارج می شود. شقاق مقعد به زبان ساده، عبارت است از پارگی یا شکاف در ناحیه مقعد. رایج ترین نشانه بیماری شقاق، درد و خونریزی به هنگام اجابت مزاج است. این بیماری درتمام سنین و حتی در شیرخواران نیز رخ می دهد.

علائم و نشانه های شقاق مقعدی شامل موارد زیر است

• خون قرمز روشن از مقعد
  • خون قرمز روشن روی سطح مدفوع
  • وجود لک های خون بر روی دستمال توالت یا لباس زیر
  • درد به هنگام نشستن برروی یک جسم سخت
  • خارش اطراف مقعد

شقاق مقعدی

نقش مقعد در دستگاه گوارش

پس از غذا خوردن و هضم آن در معده و روده کوچک، مواد زائد و اضافی وارد روده بزرگ شده و سپس به کمک حرکات دودی روده ب هسمت جلو رانده می شوند. با جذب آب اضافی و فشرده تر شدن مواد دفعی، درقسمت راست روده باقی می مانند. راست روده در انتها به مقعد وصل می شود. مقعد لوله کوتاهی است که دارای حلقه عضلانی از جنس اسفنکتر است که با باز و بسته شدن، اجازه دفع مواد زائد را می دهد. پوشش غشایی  مقعد را مخاط مقعد می نامند. شقاق مقعدی همان پارگی در مخاط مقعد است.

پیشگیری از ابتلا به شقاق

برای پیشگیری از این بیماری، ابتدا باید سعی کنید تا حد امکان به یبوست دچار نشوید؛ جلوي‌ بروز يبوست‌ را با اقدامات‌ زير بگيريد:

ـ برای کمک به نرم شدن مدفوع، روزانه  حداقل‌ 8 ليوان‌ آب‌ بنوشيد.

ـ ترجيحاً بايد غذاي‌ پرفيبر و مايعات‌ به  مقدار فراوان‌ در رژيم‌ گنجانده  شود تا از يبوست‌ جلوگيري‌ شود.

ـ در صورت‌ لزوم‌، از داروهاي‌ شل‌ كننده  مدفوع‌ يا مسهل‌ ها استفاده نماييد.

-. فعاليت‌ بدني‌ خود احتمال‌ يبوست‌ را كاهش‌ مي‌ دهد. پس در طول هفته سعی کنید در چند نوبت ورزش کنید.

-به  هنگام‌ اجابت‌ مزاج‌، فشار بيش‌ از اندازه  وارد نياوريد.

-پس از اجابت مزاج، ناحیه مقعد را به آرامی  پاک کنید.

شقاق مقعدی

دلایل شقاق مقعدی

علت‌ دقيق‌ آن‌ نامشخص‌ است‌، اما علايم‌ معمولاً بعد از فشار آمدن‌ به  مقعد ناشي‌ از مدفوع‌ سفت‌ و حجیم‌ ظاهر مي‌ شوند. سایر دلایل موثر در ابتلا به بیماری شقاق مقعدی می توان موارد زیر را نام برد:

• يبوست‌ های مزمن
  • بارداري‌
  • سرطان‌ خون‌
  • بيماري‌ كُرون‌
  • بيماري‌ هاي‌ نقص‌ ايمني‌
  • التهاب مقعد و راست روده
  • اسهال های متعدد

چگونه شقاق مقعدی درمان می شود؟

پزشک مقعد را ابتدا معاینه می کند و در صورت برای رد ساير علل‌ خونريزي‌ مقعدي‌ يا  راست‌ روده  با وسايل‌ مخصوص‌، در صورت لزوم آندوسکوپی را توصیه می کند. سایر روش های درمان عبارتند از:

• داروهای تسکین دهنده درد مانند ماليدن‌ پماد زينك‌ اكسيد يا وازلين‌
  • نشستن‌ در لگن‌ حاوي‌ آب‌ گرم‌ نيز درد را تخفيف‌ مي‌ دهد. در تشت پر آب گرم ؛ ارتقاع‌ آب‌ در لگن‌ بايد حدود 20 سانتيمتر باشد. روزانه 3-2 بار و هر بار براي‌ 20-10 دقيقه  از اين‌ روش‌ استفاده  مي‌ شود.
  • براي‌ برطرف‌ كردن‌ اسپاسم‌ عضلاني‌ و درد در اطراف‌ مقعد، می توان حوله گرم‌ روي‌ محل‌ گذاشت
  • ملین ها
  • اگر درمان‌ هاي‌ فوق‌ مؤثر نبود، امكان‌ دارد نياز به جراحي‌ باشد. در جراحي‌، يا زخم‌ به  طور كلي‌ برداشته  مي‌ شود، يا اينكه  در عضلاتي‌ كه  با انقباض‌ خود باعث‌ عدم‌ بهبود زخم‌ مي‌ شوند تغييراتي‌ داده  مي‌ شود.

اغلب‌ بزرگسالان‌ در عرض‌ 6-4 هفته  با درمان‌ خوب‌ مي‌ شوند، به  نحوي‌ كه  ديگر به  جراحي‌ نيازي‌ نخواهد بود. اغلب‌ شيرخواران‌ و كودكان‌ كم‌ سن‌، بعد از شل‌ كردن‌ مدفوع‌ بهبود مي‌ يابند.