دکتر مریم شفیعی / کولکتومی | علائم، عوارض، درمان و مراقبت های پس از عمل

کولکتومی | علائم، عوارض، درمان و مراقبت های پس از عمل

کولکتومی، به برداشتن تمام یا بخشی از روده بزرگ گفته می شود. این عمل برای درمان بیماری های روده مانند بیماری کرون، اختلالات گوارشی، کولیت اولسراتیو و سرطان انجام می شود:

خونریزی غیرقابل کنترل: اگر خونریزی شدید از روده بزرگ صورت بگیرد برای برداشتن قسمت آسیب دیده روده بزرگ، جراحی پیشنهاد می شود.

انسداد روده بزرگ: انسداد روده بزرگ، وضعیت اضطراری است که بسته به شرایط، ممکن است به کولکتومی کامل یا جزئی نیاز باشد.

سرطان روده بزرگ: اگر سرطان در مراحل اولیه خود باشد فقط قسمت کوچکی از روده بزرگ لازم است در طی عمل کولکتومی برداشته شود. در مرحله های بعدی، در صورت پیشرفت بیماری لازم است کل روده بزرگ برداشته شود.

کولیت زخمی: اگر پزشک نشانه های مشکوکی در طی کولونوسکوپی ببیند، و داروها نیز جلوی پیشرفت بیماری را نگیرد، کولکتومی را توصیه می کند.

دیورتیکولیت: به بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند در جدار روده بزرگ، دیورتیکولیت گفته می شود. پزشک در صورت بروز عوارض دیورتیکولیت، قسمت آسیب دیده روده بزرگ را برمی دارد.

بیماری کرون: اگر داروها به درمان بیماری کمک نکند، برداشتن قسمت آسیب دیده روده می تواند به طور موقت علائم و درد را تسکین دهد.

جراحی پیشگیری: اگر به ‌علت تشکیل پولیپ‌ های متعدد پیش سرطانی در کولون، خطر ابتلای بیمار به سرطان کولون بالا باشد، پزشک برای پیشگیری از بروز سرطان در آینده ‌می‌توان کولکتومی کامل را برای این فرد انجام می دهد.

انواع کولکتومی

انواع کولکتومی عبارتند از:

کولکتومی

• همی کولکتومی: در این روش سمت راست یا چپ کولون برداشته می شود.

علائم ممکن است شامل اسهال، یبوست، گرفتگی شکم، حالت تهوع، تب، لرز، ضعف، از دست دادن اشتها، کاهش وزن و خونریزی باشد.

کولکتومی

به طور کلی کولکتومی می تواند عوارض زیررا داشته باشد:

• لخته شدن خون در پاها و ریه ها
  • آسیب دیدن اندام های مجاور مانند روده کوچک و مثانه
  • پارگی بخیه در قسمت جراحی شده

قبل از عمل

درطی روزهای منتهی به جراحی روده بزرگ، پزشک ممکن است از شما بخواهد:

مصرف برخی از داروها را کنار بگذارید: برخی از داروها می تواند خطر ابتلای فرد را به عوارض پس از عمل، افزایش دهد.

آنتی بیوتیک مصرف کنید: در برخی موارد پزشک ممکن است برای سرکوب باکتری های موجود در روده بزرگ و جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز کند.

ملین های خاصی را استفاده کنید: ملین ها می توانند به تخلیه روده بزرگ کمک کنند و کار جراحی را برای پزشک آسان کند.

نحوه عمل کولکتومی

جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد . پزشک با استفاده از روش لاپاراسکوپی یا کولکتومی باز، بخشی از روده یا همه آن را بر می دارد. لاپاراسکوپی روشی است که جراح می تواند به کمک یک دوربین باریکی، داخل روده را مشاهده کند در حالی که در روش کولکتومی باز، پزشک با ایجاد برش بزرگ بر روی شکم می تواند داخل روده را ببیند. اینکه کدام روش برای عمل مورد استفاده قرار می گیرد، به وضعیت بیمار و سطح مهارت پزشک بستگی دارد. بعد از برش قسمت های آسیب دیده روده، باید دو سر دستگاه گوارش بهم وصل کرد تا عملیات دفع مودفوع از بدن ممکن پذیر باشد؛ برای این کار روش های زیررا می توان استفاده کرد:

• اتصال روده کوچک به مقعد: پس از برداشتن کولون، پزشک بخشی از روده کوچک را برای ایجاد کیسه، استفاده کرده و سپس آن را به مقعد وصل می کند. دراین روش ممکن است دفع مدفوع چندین بار در روز و آبکی شکل انجام شود.
  • اتصال روده به منفذ درست شده درشکم: ممکن است پزشک، کولون را به منفذ درست شده در شکم وصل کند، که به آن کولوستومی و ایلئوستومی گفته می شود.
  • اتصال مجدد قسمت های باقیمانده کولون: در این روش پزشک قسمت های باقیمانده کولون را بهم بخیه می زند که به آن آناستوموز گفته می شود و دفع مواد اضافی از این طریق انجام می شود.
بهترین متخصص جراح عمومی در تهران

مراقبت های پس از عمل کولکتومی

بعد از عمل لازم است بیمار حدود ۳ تا ۷ روز بستری باشد تا وضعیت تغذیه او تحت نظارت باشد و تا بازگشت کامل عملکرد طبیعی روده، بیمار در بیمارستان بستری خواهد بود.

۲-۳ روز بعد از عمل بیمار می تواند مایعات مصرف کند، البته در ابتدا بیمار نمی تواند از غذای جامد استفاده کند. در چنین وضعیتی تغذیه به صورت تزریق از راه ورید در بازو انجام می شود.

پس از ترخیص از بیمارستان تا ۲ماه بعداز عمل، بهبودی کامل رخ می دهد.