دکتر مریم شفیعی / ژنیکوماستی؛ راه های تشخیص نشانه های آن کدامند؟

ژنیکوماستی؛ راه های تشخیص نشانه های آن کدامند؟

بزرگ شد پستان ها در آقایان شاید که امری محال و غیر عادی بنظر برسد و شما را دچار نگرانی کند، این اتفاق از نظر پزشکی به ژنیکوماستی معروف است که می تواند یکطرفه یا دو طرفه باشد. ژنیکوماستی حالات مختلف دارد خفیف، متوسط و شدید؛ در مرحله ژنیکوماستی شدید هم بافت پستانی بزرگ می شود هم پوست اضافی و آویزان وجود دارد.

تشخیص ژنیکوماستی

بزرگ شدن سینه در آقایان در سه مرحله از زندگی بیشتر دیده می شود، نوزادی به دلیل تاثیرات هورمون های مادر، حوالی سن بلوغ که معمولا یکطرفه است و کهن سالی که معمولا دو طرفه است. در همه ی این موارد تعادل بین هورمون های استروژن و آندروژن بهم خورده است.

تشخیص ژنیکوماستی

• در برخورد با بیماری که بعلت ژنیکوماستی مراجعه می کند اولین قدم و مهمترین قدم گرفتن شرح حال دارویی است چرا که برخی از این داروها باعث بروز بزرگی پستان در آقایان می شود.
  • شایع ترین داروها عبارتند از دیگوکسین، ماری جوانا، فوروزماید، مواد مخدر، دیازپام و قسمت عمده ایی از داروهای بدن سازی و فنی توئین که برای درمان تشنج استفاده می شود.
  • قدم بعدی معاینه بالینی است که در این معاینه باید توده ی پستانی از بزرگ شدن یکنواخت پستان که ژنیکوماستی نامیده می شود افتراق داده شود یعنی باید متوجه بشیم چیزی که باعث بزرگ شدن پستان شده است توده نبوده است.
  • مرحله بعدی انجام تست های آزمایشگاهی و هورمونی است که نهایتا با انجام سونوگرافی برای تایید ژنیکوماستی استفاده می شود، این بیماری مردان را در ریسک سرطان پستان قرار نخواهد داد اما باید توجه داشته باشید اون علتی که باعث ایجاد ژنیکوماستی شده ممکن است یک فاکتور خطرناک باشد.

علت بروز ژنیکوماستی

بطورکلی بزرگی و سفت شدن پستان ها در آقایان می تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد که یکی از مهمترین آن عدم تعادل در سطح طبیعی هورمون ها می باشد که ویژگی جنسی زنان و مردان را کنترل می کند. هورمون تستوسترون موجب شکل گیری صفات مردانه مانند توده عضلات و موهای بدن می شود و این درحالی است که استروژن در ایجاد صفت زنانه از جمله رشد سینه ها تاثیر خود را می گذارد و زمانی که آقایان با مشکل بزرگی سینه مواجه می شوند ممکن است که سطح هورمون زنانه بدنشان از حد کنترل خارج شده است. در کمی از موارد بزرگی سینه ها مربوط به استفاده از داروها می باشد که شامل داروهای ضد اضطراب، استروژن ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای ایدز و ….

علت بروز ژنیکوماستی

سایر موارد شامل :

استفاده از دخانیات و نوشیدن الکل
ماری جوانا
هروئین
متادون
پرکاری تیروئید
نارسایی کبد و سیروز
سوء تغذیه و گرسنگی

انواع برجستگی سینه در مردان

۱- نوع اول

این نوع از بزرگ شدن سینه در آقایان بالغ دیده می شود که در صورت بروز آن شخص با کمبود اعتماد بنفس مواجه می شود و معمولا از برخورد با جنس مخالف پرهیز می کنند. این بیماری بیشتر در مردان مسن اتفاق می افتد و جراحی آن به دلیل از بین رفتن حالت کشسانی پوست خیلی سختر جواب خواهد داد.

بهترین جراح پروتز سینه در تهران

۲- نوع دوم

این مورد زمانی اتفاق می افتد که مردان پس از مشاهده علائم اولیه به پزشک مراجعه نکرده و پس از سالها زمانی که تصمیم به درمان میگیرند مجبور به تخلیه بافت سینه می شوند و حتی باید پوست اضافی را نیز برش بزنند.

۳- نوع سوم

ژنیکوماستی نوع سوم در سنین ۲۰ سالگی و نوجوانی اتفاق می افتد که فرم سینه ها تغییر بسیار زیادی ندارد و نوک پستان ها بیشتر برجسته خواهد شد. این نوع از برجستگی نوک سینه بیشتر در ورزشکاران و بدنسازان رخ می دهد و هاله نوک سینه سفت می شود و نوک سینه تا حد بسیار زیادی رو به بیرون می آید.

علائم ژنیکوماستی

بطورکلی این بیماری همراه با بزرگ شدن سینه آقایان به همراه تغییر شکل بافت سینه به حالت زنانه اتفاق می افتد که نشانه های آن عبارتند از :

علائم ژنیکوماستی

• تورم و بزرگ شدن سینه
  • سفت شدن سینه ها به همراه درد و التهاب
  • ترشحات پستانی
  • انواع برجستگی سینه در آقایان
  • تجمع جربی آن هم بصورت موضعی در پستانها
  • بروز پوست های اضافه و شل شدن

درمان ژنیکوماستی

• داروهایی که در سرطان پستان استفاده می شود می توانند باعث بهتر شدن بیماری برجسته شدن سینه در آقایان شوند مانند: تاموکسیفن، البته باید توجه داشته باشید که هیچ کدام از این داروها تایید شده نیستند و اصلا توصیه نمی شوند.
  • درمان بعدی ساکشن است، یعنی بافت پستان و چربی های اضافی ساکشن می شوند.
  • جراحی برجستگی توسط جراح، با یک برش در اطراف هاله پستان داده می شود و از طریق آن بافت های پستانی اضافی خارج میشود و سینه به حالت طبیعی خود باز می گردد.

درمان ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی به چه کسانی توصیه می شود؟

• کسانی که بعد از ایجاد تغییر سایز در سینه ها تمامی راه های درمانی را انجام داده اند و نتیجه ایی نگرفته اند.
  • فرد باید از لحاظ بدنی سالم باشد تا توان انجام جراحی سینه را داشته باشد.
  • عدم استفاده از دخانیات و مواد اعتیاد آور
  • وزن ایده آل و متعادل یکی از مهمترین فاکتورهای جراحی ژنیکوماستی است.
  • زمانی که رشد سینه ها کامل انجام شده باشد و رشد متوقف شده است.
  • کمبود اعتماد بنفس برای حضور در جوامع

آشنایی با نحوه جراحی کوچک کردن سینه مردان

در زمان بزرگ شدن سینه در آقایان جراحی کوچک کردن آن در نظر گرفته می شود که مردان با مراجعه به متخصص جراحی عمومی و زیبایی می توانند از شر این نامتعادلی راحت شوند. در مرحله اول پزشک با انجام معاینات به همراه عکسبرداری ها و آزمایشات لازم وضعیت عمومی بدن بیمار را بررسی کرده و علت ایجاد این ضایعه را مشخص خواهد کرد. بعد از گذشت این مرحله شما باید به وزن مشخصی برسید تا بتوانید جراحی را انجام بدهید، از آنجایی که جراحی آخرین راه حل درمان بزرگی پستان ها است با ایجاد یک برش کوچک در ناحیه نوک سینه بیمار چربی و بافت های اضافی خارج می کنند و در بعضی مواقع نیز از لیپوساکشن برای خارج کردن چربی ها استفاده می شود. مدت زمان مورد نیاز برای این جراحی حدود ۲ ساعت خواهد بود و احتمال اینکه بعد از خوب شدن جای برش ضخمی مشخص باشد خیلی کم است، جراحی ژنیکوماستی تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام می شود و بعد از جراحی نیز نیاز به بستری شدن نبوده و بیمار می تواند به منزل برود و تا ۲ هفته بعدی از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کند. علائم سرطان پستان

بیماری های پستان؛ کابوسی از جنس زنانه

نکات مهمی که قبل جراحی سینه باید بدانید چیست؟

۱- از آنجایی که جراحی سینه با برش در دور هاله ی نوک سینه ایجاد می شود باید بدانید که ممکن است جای این برش ها در پستان ها تا حدودی باقی بماند و ممکن هم هست بعد از چند ماه محو شود.
۲- اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که به باشگاه می روید و از داروهای هورمونی استفاده می کنید باید بگیم که بعد جراحی باید با مصرف هورمون تا همیشه خداحافظی کنید.
۳- در نهایت باید از تمامی مواری که باعث بروز مشکلات در پستان ها می شود تا حد امکان دوری کنید و قبل از جراحی نیز باید از تمامی این نکات آگاه شوید تا با آگاهی کامل تصمیم به جراحی بگیرید.

هزینه عمل ژنیکوماستی

هزینه عمل کوچک کردن سینه ها بسته به اندازه و سایز سینه ها و همچنین نوع آن متفاوت است، با این حساب  برای آشنایی بیشتر با هزینه و نوع جراحی و آگاهی از اقدامات لازم از قبل و بعد جراحی ژنیکوماستی با بهترین جراح زیبایی سینه در تهران مراجعه کنید.