دکتر مریم شفیعی / انواع عمل کیسه صفرا

انواع عمل کیسه صفرا

انواع عمل کیسه صفرا را می توان به صورت های زیر نام برد:

• جراحی کیسه صفرا با لاپاراسکوپی
  • جراحی کیسه صفرا با روش باز

در ادامه به هر یک از روش های جراحی کیسه صفرا بیشتر می پردازیم:

عمل باز کیسه صفرا

در عمل باز کیسه صفرا، پزشک در ناحیه زیر دنده های قسمت راست بدن، یک برش کوچک ایجاد می کند، از این طریق کیسه صفرا از بدن خارج می کند و سپس بخیه می زند

روش جراحی کیسه صفرا به روش باز ، در شرایط زیر پیشنهاد می گردد:

• پانکراتیت
  • بیماری کبد
  • اختلالات خونریزی
  • عمل های جراحی قبلی که در ناحیه شکم انجام شده است

در جراحی کیسه صفرا با لاپاراسکوپی، پزشک با ایجاد سوراخ های کوچکی که بر روی بدن و وارد کردن لاپاراسکوپ به داخل شکم، کیسه صفرا از بدن خارج می کند. پزشک از طریق دستگاه کوچکی به نام لاپاراسکوپ، می تواند در حین عمل کیسه صفرا ببیند. لاپاراسکوپ، لوله باریکی است که متصل به دوربین است . هم چنین، بخیه های کمتری نیز در بدن زده می شود. زیرا به ایجاد برش در عضلات دیواره شکم نیست. بیمار خیلی زود می تواند به فعالیت های روزمره خود بازگردد و درد کمتری را در مقایسه با روش عمل باز کیسه صفرا دارد.

روش لاپاراسکوپی با همه مزایایی که دارد برای همه بیماران توصیه نمی گردد، مخصوصا بیمارانی که خونریزی بالایی دارند که دیده شدن کیسه صفرا را در طول جراحی، برای جراح سخت می کند یا بیمارانی که کیسه صفرا شدیدا التهاب زده دارند یا کیسه صفرا به بافت های اطراف چسبندگی داشته باشد، روش عمل باز کیسه صفرا توصیه می گردد.انواع عمل کیسه صفرا

هدف از عمل برداشتن کیسه صفرا چیست؟

جراحی کیسه صفرا، در زنان نسبت به مردان شایع تر است. از دلایل رایج که کیسه صفرا باید برداشته شود وجود سنگ صفرا و عفونت های آن است.

سنگ صفرا، در اثر تجمع رسوبات جامد شیره صفرا ایجاد می شود. این سنگ ها از نظر شکل و اندازه متفارت هستند. علائم سنگ کیسه صفرا شامل درد شدید بخش فوقانی راست شکم و در زیردنده ها است . درد ممکن است به سمت شانه راست منتشر شود. وجود سنگ در کیسه صفرا، یک بیماری محسوب می شود.

بیماری های کیسه صفرا، به علت وجود التهاب و عفونت در کیسه صفرا است و علائمی مانند تهوع، استفراغ و درد در ناحیه سمت راست شکم را نشان می دهد. در هر یک از انواع عمل کیسه صفرا هدف آنست با برداشتن کیسه صفرا علائم گفته شده رفع گردد.

عمل لاپاراسکوپی  کیسه صفرا چگونه انجام می شود؟

در این روش، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. پزشک در نزدیکی ناف برش کوچکی ایجاد می کند و ابزاری به نام پورت را از طریق سوراخ وارد حفره شکم می کند تا به کمک آن داخل شکم را پر از گاز کند. پزشک این کار را می کند تا بتواند فضای داخل شکم که بر روی مانیتور نمایش داده می شود را به خوبی ببیند. سپس میله باریک که در انتهای آن دوربین دارد، را از طریق پورت وارد شکم کند. این دوربین، پروسه عمل را بر روی مانیتور نشان می دهد. در صورتی که پزشک دید کافی را داشت پورت های دیگری را در صورت لزوم ایجاد می کند تا سایر لوله های باریک موردنیاز جراحی را وارد شکم کند.. بعد از اینکه جراحی به پایان رسید، لوله ها و ابزارها خارج و زخم را با بخیه می بندد.

علل ایجاد پولیپ کیسه صفرا، راه های تشخیص و درمان آن

توصیه های کلی قبل از جراحی کیسه صفرا

• بیمار باید از سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکی پرهیز کند.
  • بیمار به مدت ۶ ساعت قبل از عمل جراحی، از مصرف غذا یا نوشیدنی باید خودداری کند.
  • معمولا از بیمار خواسته می شود از جوراب های تنگ مخصوص واریس در ناحیه پا، برای پیشگیری از ایجاد لخته خونی، استفاده کند یا داروهای ضد انعقاد خون را مصرف کند.

توصیه های کلی بعد از جراحی کیسه صفرا

• برای کاهش درد از داروهای مسکن استفاده گردد.
  • وجود ورم و ناراحتی در ناحیه شکم طبیعی است و معمولا با گذشت ۴۸ ساعت به تدریج برطرف خواهد شد.
  • برای جلوگیری از عفونت، داروهای آنتی بیوتیک باید مصرف کرد