دکتر مریم شفیعی / علائم سرطان پستان

علائم سرطان پستان

در این نوشتار برآنیم که راجب علائم سرطان پستان بگوییم، همانطور که میدانید شایع ترین علامت سرطان پستان توده است که توسط خود فرد پیدا می شود. این توده ممکن است در پستان و یا زیر بغل قرار گرفته باشد، ویژگی های این توده معمولا بدین گونه می باشد که توده ایی با اندازه و سطح نامنظم، سفت و تا حدودی مقاوم در جابجایی می باشد که در حقیقت به سختی جابجا می شود. علائم سرطان پستان نشانه های مختلفی دارد که شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر مریم شفیعی با خیال راحت بیماری خود را بررسی و درمان کنید.

علائم-سرطان-پستان

علائم و نشانه های سرطان سینه چیست؟

علائم سرطان پستان ، از دیگر علائم سرطان پستان می توان به تغییرات پوست و نوک پستان ها اشاره نمود که این تغییرات شامل پوسته پوسته شدن پستان ها، تغییر رنگ نوک پستان و قرمز شدن، ورم پستان و فرورفتگی نوک پستان می باشد. اما بیشتر مراجعه کنندگان به دلیل علل درد سینه در زنان و یا ترشح از نوک سینه به متخصص مراجعه می کنند و بسیار نگران هستند از این موضوع اما نگران نباشید ترشحات پستانی و انواع آن که خودبخودی، یکطرفه و معمولا خونی هستند خطرناک می باشند و در دیگرموارد جای نگرانی نمی باشد.
به یاد داشته باشید که اگر سرطان پستانی قرار باشد با توده خود را نشان بدهد پس در این صورت حدود ۲ سال از بیماری شما می گذرد به همین دلیل است که به خانم های عزیز توصیه می شود حتما اقدامات غربالگی را جدی گرفته و برای کشف زود هنگام بیماری از این معاینه چشم پوشی نکنید. در ضمن هر بیماری که با هر یک از این علامت ها مواجه شد اولین اقدام مراجعه به بهترین جراح زیبایی سینه در تهران می باشد که در اولین گام متناسب با سن بیمار سونوگراهی یا ماموگرافی انجام می شوو در صورت نیاز نیز تست سوزنی انجام می شود.
سرطان پستان چیست؟
قبل از هر صحبتی بهتر است که ما در ابتدا سرطان پستان و شیوه چگونگی رشد و بوجود آمدن آن را بررسی کنیم. بافت های پستان بطور طبیعی شامل یکسری غدد شیری است که توسط مجاری باریکی به نوک پستان ها وصل شده است. غدد شیری از چربی و فیبرهایی تشکیل شده است که در بستری از بافت همبند قرار گرفته اند و مابقی بافت پستان را عروق خونی، اعصاب و کانال های لنفاوی تشکیل دلده است. سرطان ها همان سلول های خودی هستند که غیر طبیعی در حال رشد هستند و حتی در بعضی موار ممکن است از یک قسمت بدن به نواحی دیگری مهاجرت کنند.
اما برویم به سراغ سرطان سینه همان بیماری رایج در خانم ها که با گسترش علم و تکنولوژی راه حل های درمانی آن نیز بیشتر شده است و تقریبا اگر خیلی زود متوجه آن شوید و روحیه قوی داشته باشید می توانید این غول عظیم الجثه را شکست دهید، سرطان سینه از مجاری شیردهی شروع به رشد می کند و در نهایت به لمس توده ایی سفت و مقاوم در جابجایی می رسد هرچند ممکن است این بیماری رشد کند و به قسمت های دیگری از بدن شما مهاجرت کند اما از آنجایی که محل رشد مجاری سینه بوده است با عنوان سرطان سینه شناخته می شود و راه حل های درمانی در این زمینه ارائه می شود.

همه چیز درباره ماموگرافی و کاربرد آن

علائم اولیه سرطان سینه

۱- تغییر شکل و سایز سینه
۲- تغییر در ظاهر نوک پستان ها
۳- ترشحات غیر شیری از نوک پستان
۴- تغییرات پوستی مانند تورم، قرمزی و …
۵- احساس درد کلی در پستان ها
۶- احساس توده یا گره در یک یا هر دو پستان

بعد از چک کردن علائم اولیه به سراغ یکسری علائم خاص تر می رویم که ممکن است علائم ثانویه بطور ناگهانی در خانمی بوجود بیاید و ازعلائم اولیه خبری نباشد. این علائم عبارتند از :

علائم ثانویه سرطان سینه

۱- خارش یا التهاب در یک یا هر دو سینه
۲- تغییر رنگ سینه
۳- افزایش اندازه یا تغییر شکل در پستان ها
۴- زمانی که سینه های خود را لمس می کنید متفاوت از هر زمان دیگری باشد.
۵- منافذ باز پوست یا همان اصطلاح پوست پرتقالی در سینه

عوامل تاثیرگذار بر سرطان سینه

در بررسی های انجام شده از آنجایی که این سرطان دامنه حرکتی وسیعی دارد و اگر کنترل نشود بسیاری از قسمت های بدن را درگیر خود می کند عوامل مشخص و خاصی نداشته است اما یکسری از عوامل مانند : سن ، سابقه ی شخصی ، سابقه ی خانوادگی ، ژنتیک، چاقی مفرط ، مصرف الکل ، مصرف غذاهای چرب و گوشت قرمز به حد زیاد، سن قاعدکی و یائسگی ، شیردهی ، سن اولین بارداری ، هورمون تراپی ، اشعه با دوز بالا و مصرف قرص های ضد بارداری می تواند در روند تولید و رشد آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

تشخیص سرطان پستان

۱- معاینه فیزیکی پزشک
معاینات فیزیکی همان لمس ناگهانی توده توسط شخص و پس از آن بررسی مجدد توسظ پزشک می باشد که با لمس هرگونه تغییریا مورد غیر طبیعی انجام می شود.
۲- ماموگرافی
دستگاهی که از زوایای مختلف پستان عکس می گیرد و هرگونه تغییر را در سینه شما بررسی میکند، بهتر است بدانید که این دستگاه انقدری دقیق است که در پیشگیری بدخیمی پستان نقش بسزایی دارد.
۳- اولتراسوند
دستگاهی که طی یک فرآیند غیر تهاجمی و بدون درد از پستان های شما از طریق امواج های صوتی عکس میگیرد.
۴- بیوپسی
برای تشخیص قطعی وجود سرطان پستان از نمونه برداری بافت سینه برای رسیدن به جواب قاطعانه استفاده می شود که به این روش بیوپسی می گویند.
۵- MRI
در طی روند تشخیص بیماری از دستگاهی با نام MRI برای بررسی اندازه و سطح گسترش آن استفاده می شود.

علائم-سرطان-پستان

درمان صحیح سرطان سینه

بعد از تشخیص دقیق و صد در صد بیماری وقت آن رسیده است که شما زیر نظر پزشک متخصص درمان خود را شروع کنید و بسته به نوع بیماری و میزان درگیری و پیشرفت آن اقدامات لازم برای شما انجام شود. راه حل های درمانی در سرطان سینه مختلف است و باتوجه به نوع، سایز، ژنتیک، سن و … شما درمان می شود، اما برای بررسی ذقیق تر این بیماری باید بگوییم که راه حل های درمانی بسیار است و این راه حل ها شامل :
– جراحی : جراحی ماستکتومی یا برداشتن کل بافت سینه و جراحی لامپکتومی و برداشتن تومور و بافت های درگیر اطراف آن
– رادیوتراپی : بوسیله امواجی پر انرژی اقدام به از بین بردن سلول های سرطانی می شود.
– کموتراپی : باتوجه به میزان گسترش بیماری از داروهایی بسیار قوی و با عوارض زیاد برای جلوگیری از رشد و پیشگیری ازشروع مجدد استفاده می شود.
– هورمون تراپی : استفاده از داروهایی که از تغذیه رسانی هورمون ها به سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
– تارگت تراپی : این درمان نوعی درمان بیولوژیکی است که در طی آن از سیستم ایمنی و هورمون های بدن علیه سلول های سرطانی استفاده می شود.

علائم و درمان فیبروآدنوم

همانطور که گفتیم علائم سرطان سینه و راه حل های درمانی آن بسیار زیاد است و حتی برای غربالگری های سالانه نیز دور اندیشی های بسیاری انجام شده است اما چه بهتر که برای جلوگیری از بروز این بیماری ها شما سبک زندگی و کارهای روزمره خودتان را تغییر بدهید و با انجام ورزش و تغییر رژیم غذایی خود به همراه اجتناب از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات و الکل خودتان را از شر این بیماری خانمان سوز در امان بدارید.