دکتر مریم شفیعی / شقاق مقعدی؛ همه چیز درباره آن

شقاق مقعدی؛ همه چیز درباره آن

به طور کلی مدفوع پس از طی کردن روده بزرگ، از مقعد خارج می شود. شقاق مقعد به زبان ساده، عبارت است از پارگی یا شکاف در ناحیه مقعد. رایج ترین نشانه بیماری شقاق، درد و خونریزی به هنگام اجابت مزاج است. این بیماری درتمام سنین و حتی در شیرخواران نیز رخ می دهد.

علائم و نشانه های شقاق مقعدی شامل موارد زیر است

• خون قرمز روشن از مقعد
  • خون قرمز روشن روی سطح مدفوع
  • وجود لک های خون بر روی دستمال توالت یا لباس زیر
  • درد به هنگام نشستن برروی یک جسم سخت
  • خارش اطراف مقعد

شقاق مقعدی

نقش مقعد در دستگاه گوارش

پس از غذا خوردن و هضم آن در معده و روده کوچک، مواد زائد و اضافی وارد روده بزرگ شده و سپس به کمک حرکات دودی روده ب هسمت جلو رانده می شوند. با جذب آب اضافی و فشرده تر شدن مواد دفعی، درقسمت راست روده باقی می مانند. راست روده در انتها به مقعد وصل می شود. مقعد لوله کوتاهی است که دارای حلقه عضلانی از جنس اسفنکتر است که با باز و بسته شدن، اجازه دفع مواد زائد را می دهد. پوشش غشایی  مقعد را مخاط مقعد می نامند. شقاق مقعدی همان پارگی در مخاط مقعد است.

پیشگیری از ابتلا به شقاق

برای پیشگیری از این بیماری، ابتدا باید سعی کنید تا حد امکان به یبوست دچار نشوید؛ جلوی‌ بروز یبوست‌ را با اقدامات‌ زیر بگیرید:

ـ برای کمک به نرم شدن مدفوع، روزانه  حداقل‌ ۸ لیوان‌ آب‌ بنوشید.

ـ ترجیحاً باید غذای‌ پرفیبر و مایعات‌ به  مقدار فراوان‌ در رژیم‌ گنجانده  شود تا از یبوست‌ جلوگیری‌ شود.

ـ در صورت‌ لزوم‌، از داروهای‌ شل‌ کننده  مدفوع‌ یا مسهل‌ ها استفاده نمایید.

-. فعالیت‌ بدنی‌ خود احتمال‌ یبوست‌ را کاهش‌ می‌ دهد. پس در طول هفته سعی کنید در چند نوبت ورزش کنید.

-به  هنگام‌ اجابت‌ مزاج‌، فشار بیش‌ از اندازه  وارد نیاورید.

-پس از اجابت مزاج، ناحیه مقعد را به آرامی  پاک کنید.

شقاق مقعدی

دلایل شقاق مقعدی

علت‌ دقیق‌ آن‌ نامشخص‌ است‌، اما علایم‌ معمولاً بعد از فشار آمدن‌ به  مقعد ناشی‌ از مدفوع‌ سفت‌ و حجیم‌ ظاهر می‌ شوند. سایر دلایل موثر در ابتلا به بیماری شقاق مقعدی می توان موارد زیر را نام برد:

• یبوست‌ های مزمن
  • بارداری‌
  • سرطان‌ خون‌
  • بیماری‌ کُرون‌
  • بیماری‌ های‌ نقص‌ ایمنی‌
  • التهاب مقعد و راست روده
  • اسهال های متعدد

چگونه شقاق مقعدی درمان می شود؟

پزشک مقعد را ابتدا معاینه می کند و در صورت برای رد سایر علل‌ خونریزی‌ مقعدی‌ یا  راست‌ روده  با وسایل‌ مخصوص‌، در صورت لزوم آندوسکوپی را توصیه می کند. سایر روش های درمان عبارتند از:

• داروهای تسکین دهنده درد مانند مالیدن‌ پماد زینک‌ اکسید یا وازلین‌
  • نشستن‌ در لگن‌ حاوی‌ آب‌ گرم‌ نیز درد را تخفیف‌ می‌ دهد. در تشت پر آب گرم ؛ ارتقاع‌ آب‌ در لگن‌ باید حدود ۲۰ سانتیمتر باشد. روزانه ۳-۲ بار و هر بار برای‌ ۲۰-۱۰ دقیقه  از این‌ روش‌ استفاده  می‌ شود.
  • برای‌ برطرف‌ کردن‌ اسپاسم‌ عضلانی‌ و درد در اطراف‌ مقعد، می توان حوله گرم‌ روی‌ محل‌ گذاشت
  • ملین ها
  • اگر درمان‌ های‌ فوق‌ مؤثر نبود، امکان‌ دارد نیاز به جراحی‌ باشد. در جراحی‌، یا زخم‌ به  طور کلی‌ برداشته  می‌ شود، یا اینکه  در عضلاتی‌ که  با انقباض‌ خود باعث‌ عدم‌ بهبود زخم‌ می‌ شوند تغییراتی‌ داده  می‌ شود.
همه چیز درباره جراحی تیروئید

اغلب‌ بزرگسالان‌ در عرض‌ ۶-۴ هفته  با درمان‌ خوب‌ می‌ شوند، به  نحوی‌ که  دیگر به  جراحی‌ نیازی‌ نخواهد بود. اغلب‌ شیرخواران‌ و کودکان‌ کم‌ سن‌، بعد از شل‌ کردن‌ مدفوع‌ بهبود می‌ یابند.