دکتر مریم شفیعی / بیماری های پستان / همه چیز درباره سرطان پستان

همه چیز درباره سرطان پستان

سرطان پستان چیست؟  پستان از غدد و مجاری شیری تشکیل شده است؛ به افزایش بدون کنترل و نامنظم سلول های مجاری شیری سرطان پستان گفته می شود که ممکن است از طریق گردش خون و لنف به ارگان های دیگر بدن نیز گسترش پیدا کند. توجه داشته باشید از هر ۸ زن یکنفر مبتلا به سرطان پستان می شود، باتوجه به شیوع بالای سرطان پستان بهترین راه پیشگیری تشخیص زود هنگام بیماری است به همین دلیل توصیه می شود که معاینه ماهیانه توسط خود فرد انجام شود و معاینه توسط پزشک هر ۶ ماه صورت بگیرد. فراموش نکنید که اقدامات تصویر برداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی از ۴۰ سالگی شروع شود؛ در ادامه برای آگاهی بیشتر با سرطان پستان و انواع درجات آن با دکتر مریم شفیعی همراه شوید.

درجه بندی سرطان سینه

شاید بدانید که دسته بندی کلی سرطان پستان از مقایسه سلول های سالم و طبیعی با سلول های سرطانی انجام می شود که در نهایت برای تشخیص درجه بیماری باید همکاری دقیقی بین آنکولویست و آسیب شناس صورت بگیرد، بعد از برداشت بافت سرطانی و ارسال آن برای پاتولوژی و بررسی نمونه ارسالی نوبت به آن است که بافت مشکل دار بازهم مورد بررسی قرار بگیرد و ما بین سرطان نوع ۱ تا ۳ نام گذاری شود. حال ممکن است برای شما این سوال پیش آید که دیگر چه دلیل دارد که سرطان را دسته بندی می کنند ؟ برای تشخیص بهترین راه حل درمانی و میزان نفوذ بیماری بر دیگر ارگان های بدن بهتر است که میزان پیشرفت و نوع سرطان مشخص شود و در مرحله بعد از تشخیص باید مراحل درمانی موثر و مفید آن انتخاب شود و در اختیار بیمار قرار گیرد، درجه بندی و سرعت پیشرفت سرطان سینه توسط قرارگیری سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ مشخص می شود.

علائم سرطان پستانها در زنان

علائم سرطان پستان در زنان عبارتند از :

• تغییرات پوستی مانند تورم و قرمزی و التهابات
  • افزایش اندازه یا تغییر شکل سینه
  • ترشحات غیر شیری از نوک پستان
  • احساس درد در تمامی بخش های پستان
  • درون یا برون سطح پستان توده هایی مشاهده شود.
  • خارش و التهاب پوستی
  • تغییر رنگ سینه
  • تغییر در نوک پستان
  • افزایش در ضخامت پستان
  • پوست پرتقالی شدن پوست پستان
  • انقباض در نوک سینه
  • وجود یک توده یا تورم در غدد لنفاوی زیر بغل

علائم سرطان سینه در شیردهی

نشانه های سرطان پستان چیست؟ فراموش نکنید که امکان ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی در بانوان بسیار کم است، در این دوران بطور ناخودآکاه سینه های مادران سفت و ملتهب می شود و ممکن است به هر دلیلی در سینه توده ایی ایجاد شود که بعد از اتمام دوران شیردهی خود به خودی رفع شود شما نباید وجود هر توده ای در دوران بارداری را سرطان سینه تصور کنید اما بهتر است بدانید که درصد کمی از مادران نیز در این دوران ممکن است دچار این بیماری طاقت فرسا شوند. علاوه بر سرطان سینه دلایل دیگر هستند که باعث می شوند که توده هایی در سینه خانم های شیرده بوجود بیاید که این توده ها به دلایل مشخصی معمولا بوجود می آیند مانند :

1. احتقان سینه، این اتفاق در هفته های اول شیردهی اتفاق می افتد که معمولا سینه ها پر از شیر است و تخلیه پستان ها به درستی اتفاق نمی افتد.
  2. انسداد مجاری، در زمان شیردهی مادران؛ شیر بوسیله مجاری بسیار نازک به نوک سینه ها انتقال پیدا می کند و در نهایت کودک با مک زدن می تواند میل کند. حال تصور کنید این شیر در اون مجاری بسیار نازک و باریک به دلیل تخلیه نامناسب لخته و سفت شود و با این حساب احساس درد و التهاب در مجاری شیری احساس می شود که باعث ناراحتی در خانم ها می شود.
  3. ماستیت، وجود التهاب و عفونت در سینه ها را ماستیت سینه نامیده اند.
  4. آبسه پستان، این نشانه یکی از خطرناک ترین نشانه های بیماری سینه می باشد که اگر در طولانی مدت درمان نشود بسیار خطرناک است.
  5. کیست، کیست هایی که معمولا پر است از شیر و معمولا در زمان شیردهی اتفاق می افتد و بعد از اتمام شیردهی نیز تمام می شوند.
علل درد سینه در زنان

علائم سرطان سینه در شیردهی

ایا سرطان سینه درد دارد ؟

سرطان پستان چیست؟ و آیا درد دارد؟ یکی از رایج ترین سوالاتی که در زمینه سرطان سینه پرسیده می شود این است که درد یکی از نشانه های سرطان سینه می باشد یا خیر ؟ جوابی که باید بدانید این است که بطور کلی وجود بافت های آسیب دیده در سینه، توده های زمان شیردهی یا  … در سینه خانم ها وجود دارد که ممکن است با درد بسیار زیادی نیز همراه باشد که سرطان سینه نمی باشد و توده های بدون درد که علائم خاص با خود به همراه ندارد در بیشتر مواقع سرطان سینه می باشد.

خودآزمایی سرطان سینه

یکی از راه های تشخیص بموقع سرطان سینه در خانم ها معاینه و خودآزمایی شخصی  در منزل می باشد که در صورت یادگیری درست و اصولی خیلی در تشخیص سریع سرطان سینه و پیدا کردن راه حل های درمانی توسط پزشک کمک خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده انجام خودآزمایی و غربالگری هر چند ماه یکبار می تواند احتمال تشخیص زودتر را در بیمار افزایش دهد و در نتیجه درمان سریع تر اتفاق می افتد و شرایط بهتری برای بیمار محیا می شود، مراحل خودآزمایی بدین شکل می باشد که :

مرحله ۱

در این مرحله باید بصورت کاملا صاف روبه آیینه بایستید و ساعدهایتان را روی باسن قرار دهید و به نکات زیر دقت کنید.

• سینه ها باید سایز، شکل و رنگ طبیعی داشته باشند.
  • سطح سینه ها باید صاف و هموار باشد بدون برآمدگی و فرورفتگی
  • برجستگی، چروک و پوست پرتقالی سینه
  • فرورفتن کامل نوک سینه به داخل
  • درد، تورم و التهابات

مرحله ۲

در این مرحله باید ساعد های خود را بالا ببرید و موارد گفته شده در بالا را کنترل کنید.

فراموش نکنید زمانی که روبروی آیینه ایستاده اید بهتر است هر دو سینه خود را چک کنید تا از خروج مایع از آن مطمئن شوید و توجه داشته باشید که این مایع ها می تواند خونی، رقیق و یا زرد رنگ باشند.

خودآزمایی سرطان سینه

مرحله ۳

بعد از مرحله ایستاده بهتر است دراز بکشید و سینه های خود را لمس کنید، برای راحت تر شدن کارتان بهتر است که با دست راست سینه سمت چپ و با دست چپ سینه سمت راست خود را چک کنید، برای لمس موفق پستان بهتر از کف انگشتان دست را بهم چسبیده ویکنواخت و تا حدودی محکم بر روی سینه ها بکشید و تمامی قسمت های پستان را از بالا به پایین و از چپ به راست لمس کنید و نقطه به نقطه را چک کنید.

مرحله ۴

در مرحله آخر می توانید نشسته و یا در فضایی مانند حمام که رطوبت باعث بررسی راحت تر می شود این بررسی ها را مجددا انجام دهید.

سرطان پستان چیست؟ سرطان سینه یکی از رایج ترین بیماری های زنان می باشد که بسته به زمان تشخیص و درجه سرطان و پیشرفت آن راه حل درمانی زودتر جواب می دهد، برای درمان این نوع از بیماری های سخت شما باید به بهترین جراح زیبایی سینه در تهران مراجعه کنید و دیگر نگران ادامه مسیر بیماری خود نباشید چرا که تحت نظر بهترین متخصصان بودن خود به تنهایی خیلی از نگرانی ها را رفع می کند و امیدی مضاعف برای تحمل این بیماری سخت و طاقت فرسا می باشد.

کیست سینه در زنان چه فرقی با توده دارد؟