دکتر مریم شفیعی / جراحی عمومی / بیماری های گوارشی؛ انواع، علل و درمان آن

بیماری های گوارشی؛ انواع، علل و درمان آن

دستگاه گوارش از دستگاه های مهم بدن هر فرد است که از دهان شروع شده و تا مقعد ادامه دارد . هنگامی که غذایی خورده می شود، در هر یک از قسمت های دستگاه، توسط مواد خاصی، تجزیه و هضم می شود و سپس جذب بدن می شود تا توسط سلولهای بدن مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی گوارش

دستگاه گوارش، از اجزای مختلفی مانند دهان، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و راست روده تشکیل شده است. البته اندام های دیگری مثل صفرا، کبد و لوزالمعده نیز مواد ترشح شده خود را برای هضم بهتر موادغذایی وارد مسیر گوارش می کنند.

انواع بیماری های گوارشی

با این حال عواملی مانند ناراحتی های عصبی، کمبود مواد معدنی، عفونت ها و عوامل بیماری زا، روند هضم و جذب مواد غذایی را با اختلال مواجه می کند و باعث می شود دستگاه گوارش، با مشکل مواجه شود. شایع ترین بیماری های گوارشی عبارتند از:

اختلالات مری: مری به عنوان یک بافت جهت بلع عمل می کند و اختلال های مری از انسداد و التهاب یا اختلال در مکانیسم بلع به وجود می آید. در التهاب مری که معمولا در اثر برگشت اسید معده یا محتویات روده به مخاط قسمت های پایین مری به وجود می آید، علامت اصلی آن سوزش سردل است.

ورم معده: ورم معده اختلالی شایع است که در آن پوشش مخاطی معده متورم و دردناک می شود. فرد مبتلا ممکن است از بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و احساس سنگینی شکایت کند. معمولا مصرف برخی غذاهای تند، حساسیت های غذایی، برخی مسمومیت های غذایی، فشارهای روحی و عفونت ها در بروز ورم معده نقش داشته باشند.

یبوست: حالتی است که مدفوع، سفت و تخلیه آن کم و به سختی انجام می شود. کمبود فیبر و مایعات در رژیم غذایی، کمبود فعالیت جسمانی و استفاده بیش از حد از داروهای ملین، از جمله دلایل یبوست می باشد.

سلیاک: نوعی اختلال در سیستم ایمنی است که در اثر عدم تحمل گلیادین، به وجود می آید و موجب می شود پرزهای مخاط روده باریک شده و در نتیجه منجر به جذب نشدن بسیاری از مواد مغذی شود و علائمی مانند اختلال در رشد، استفراغ، اسهال، مدفوع، کاهش وزن، ضعف، خستگی، کم خونی و درد استخوان است.

زخم های دستگاه گوارش: دلایلی مانند ژنتیک، عفونت باکتریایی، برخی از داروهای ضدالتهاب و ترشح اسید معده بیش از حد، موجب بروز زخم های دستگاه گوارش می شود.

سندروم دامپینگ: سندروم دامپینگ پاسخ فیزیولوژیکی پیچیده به وجود مقادیر بیش از حد طبیعی غذا و مایعات در روده کوچک است که معمولا نتیجه فقدان تنظیم طبیعی تخلیه معده و دستگاه گوارش و عکس العمل های سیستماتیک به غذا است. بیشتر نشانه ها معمولا بعد از انجام جراحی های کوچک معده یا گاسترکتومی کلی ایجاد می شود.

سندروم روده تحریک پذیر: سندروم روده تحریک پذیر مانند اسهال، از اختلالات رایجی است که ناشی از اختلال حرکات دستگاه گوارش است. شخص مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر ممکن است به سوء هاضمه، تهوع، درد شکم، نفخ، اسهال و یبوست شود.

همه چیز درباره جراحی تیروئید

کولیت: نوعی بیماری التهاب روده است که روده ها را مخصوصا کولون و راست روده را درگیر می کند و علامت ویژه آن بیماری اسهال خونی است. این بیماری درمان قطعی ندارد و با تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای خاص می توان علائم آن را کاهش داد.

پولیپ روده بزرگ: پولیپ ها توده های خوش خیمی هستند که در روده کوچک تشکیل می شوند و علامت خاصی ندارند. ولی احتمال دارد بعدها به غده های سرطانی تبدیل شوند زیاد است که در چنین وضعیتی پزشک آنها را با جراحی خارج می کند.

برخی از بیماری های گوارشی خفیف، با دارو قابل درمان هستند، ولی اکثر بیماری های گوارشی تنها از طریق جراحی می توان بهبود داد. بیماری های گوارشی می توانند شدت های مختلفی داشته باشند و در صورت جدی بودن بیماری لازم است به پزشک مراجعه کنید.

علائم بیماری های گوارشی

علائم بیماری های دستگاه گوارش در ادامه آورده شده است:

• درد شکم
  • سوء هاضمه
  • کم آبی
  • خونریزی دستگاه گوارش
  • از دست دادن اشتها
  • فتق
  • انسداد روده

انواع شیوه های جراحی دستگاه گوارش

پزشکان متخصص کلیه عمل های دستگاه گوارش را به دو روش سنتی جراحی باز و روش لاپاراسکوپی انجام می دهند. انتخاب اینکه کدامیک روش برای درمان بهتر است به نوع مریضی و وضعیت جسمانی بیمار مربوط می شود.

هزینه عمل دستگاه گوارش

برای انواع مختلفی از عمل های دستگاه گوارش، نمی توان قیمت معینی تعریف کرد. زیرا در تعیین قیمت نهایی عوامل مختلفی مانند نوع، شدت، وضعیت سلامتی بیمار، نوع بیمارستان و روش جراحی موثر هستند. برای دانستن قیمت دقیق جراحی گوارش خود با پزشک خود مشورت کنید.