دکتر مریم شفیعی / انسداد روده | علل، انواع، علائم و تشخیص آن

انسداد روده | علل، انواع، علائم و تشخیص آن

روده اندامی لوله مانند و پیچ در پیچ در داخل بدن است که معده را به مقعد متصل می کند و شامل دو نوع  روده کوچک و بزرگ است. کار اصلی روده کوچک تجزیه مواد غذایی است که می خورید؛ روده بزرگ، هم  آب را جذب و از طریق حرکات موج مانند، غذای تجزیه شده و مواد زائد را به مقعد هدایت می کند تا از بدن دفع کند. وقتی روده شما برای مدتی از انجام آن حرکات موج مانند جلوگیری کند ، به آن ایلئوس یا انسداد روده می گویند. درواقع حالتی است که دستگاه گوارش قادر نیست اجازه دهد مواد غذایی و محتویات روده از آن عبور کند. اگر چیزی مانند مشکلات عصبی یا عضلانی، انقباضات روده را کند یا مسدود کند، مانع از خروج مواد دفعی می شود.

انسداد روده

مشکل منشا انسداد، می تواند هم داخلی و هم خارجی باشد. موانع داخلی به تومورها یا تورم روده و موانع خارجی به قولنج شکم و روده باشد.

ایلئوس اصطلاح پزشکی است که به کمبود حرکات و انقباضات عضلانی روده اشاره می کند، که منجر به تجمع و انسداد احتمالی مواد غذایی در روده ها می شود. چنانچه این بیماری را درمان نکنید، منجر به سوراخ یا پاره شدن روده می شود و از آنجایی که روده دارای مقادیر زیادی از باکتری ها می باشد پاره شدن آن باعث پخش باکتری ها به قسمتی از بدن می شود  و می تواند کشنده باشد.

انواع انسداد روده

برخی انواع انسدادها زمانی اتفاق می افتد که به دلیل کمبود مواد مغذی مانند پتاسیم، حرکات روده کند شده است یا طبیعی کار نکند. در انواع دیگر انسداد روده، عامل مسدودکننده، قسمتی از جریان خون روده را قطع می کند که باید سریع درمان شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه باید کرد؟

اگر برای مدت زمان طولانی درد شکم و دیگر علائم انسداد روده را مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

علل

همان طور که گفته شد عوامل داخلی و خارجی زیادی هستند که موجب مسدود شدن روده می شوند:

• خوردن یک جسم خارجی
  • جراحی شکم
  • التهاب داخلی گوارش مانند آپاندیست، دیورتیکولیت ( کیست های عفونی) و سنگ های صفراوی
  • اختلالات متابولیکی
  • داروها
  • اختلالات حرکتی روده و معده
  • فتق
  • تومورهای خوش خیم و بدخیم
  • بیماری کلیوی

علائم بیماری انسداد روده

علائم و نشانه های انسداد روده، شامل موارد زیر است:

• گرفتگی شکم
  • کاهش اشتها
  • احساس سیری
  • ناتوانی در دفع مدفوع یا خارج کردن گاز روده
  • نفخ و ورم معده

انسداد روده

پیشگیری

با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می توانید احتمال ابتلا به انواع انسدادهای روده ای کاهش دهید مانند:

• فیبر و میوه های فراوانی را مصرف کنید. سیگار نکشید و برای غربالگری سرطان روده بعد از سن ۵۰ سالگی به پزشک مراجعه کنید.
  • سعی کنید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. این کار موجب می شود فشار داخل شکم افزایش یابد و فتق ایجاد گردد. اگر در نزدیکی کشاله ران و شکم خود برجستگی های غیرطبیعی مشاهده کردید به پزشک اطلاع دهید.
همه چیز درباره ی کولیت روده

چگونه پزشک بیماری انسداد روده را تشخیص می دهد؟

پزشک با بررسی شکم و راست روده و تصویربرداری اشعه ایکس به وجود انسداد در روده ها پی می برد. در تصویر دیده می شود ناحیه بالای انسداد گاز و محتویات روده جمع شده است و در پایین آن، محتویات روده دیده نمی شود. گاه بسته به نوع انسداد روده لازم باشد از کولونوسکوپی استفاده کنید. کولونوسکوپی، لوله باریکی است که از طریق مقعد وارد بدن می شود و می توان روده را دید. در برخی مواقع پزشک با روش های فوق، نمی تواند علت را تشخیص دهد و تنها با جراحی این کار ممکن است. جراحی به پزشک کمک می کند تا چسبندگی داخلی روده را از نزدیک بررسی کند.

معمولا با انجام روش های درمانی فوق، بهبود می یابید. اگر موارد زیر را داشتید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید:

• تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • درد شکمی که برطرف نمی شود